Gemiddelde dekkingsgraad pensioenfondsen gelijk gebleven

Tegenvallende berichten over Amerikaanse economie zorgen voor rentestijging

Rotterdam, 1 mei 2015 – De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand april gelijk gebleven op 104%. In het eerste deel van de maand leken stijgende aandelenrendementen voor een lichte stijging te zorgen, maar in de laatste dagen van april zorgden met name tegenvallende berichten over de Amerikaanse economie voor een lichte terugval. Door deze berichten was er in de laatste dagen van de maand sprake van een rentestijging en een daling van de aandelenkoersen.

De beleidsdekkingsgraad (gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden) is licht gedaald maar bleef per eind april op 108%. Dat is twee procentpunt onder de grens om te kunnen beginnen met indexeren.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Gevolgen huidige dekkingsgraad
Pensioenfondsen mogen hun beleidsbeslissingen sinds 1 januari 2015 niet meer baseren op de actuele dekkingsgraad, maar moeten dit doen op basis van de zogeheten ‘beleidsdekkingsgraad’. Deze is gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden. Bij een beleidsdekkingsgraad onder de 110% kunnen pensioenfondsen niet indexeren.

“Hiermee blijft de kans op indexatie de komende jaren klein,” aldus Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. “Doordat de actuele dekkingsgraad al geruime tijd onder de beleidsdekkingsgraad ligt, zal de beleidsdekkingsgraad verder dalen. Daarnaast moeten veel pensioenfondsen een herstelplan opstellen en dat uiterlijk 1 juni indienen bij De Nederlandsche Bank.”

Sterkere stijging rente nodig voor indexatie
De stijging van de rente eind april is niet voldoende om pensioenfondsen in een positie te brengen dat (volledige) indexatie mogelijk is. Daarvoor zijn een langdurig stijgende rente en op zijn minst stabiele, maar bij voorkeur stijgende aandelenkoersen nodig. Gezien de omvang van het opkoopprogramma van de Europese Centrale Bank lijken aanhoudende sterke rentestijgingen de komende periode echter onwaarschijnlijk. Door de stijging van de rente daalde de waarde van de pensioenverplichtingen in de maand april met 3,4%. Dit effect werd grotendeels gecompenseerd door een daling van de obligatieportefeuille van 4,7%.

Aandelenrendementen en overige beleggingsrendementen negatief
De tegenvallende berichten over de Amerikaanse economie (met dalende Amerikaanse aandelen als gevolg) zorgden voor een daling van de aandelenportefeuille met 1,1%. Ook vastgoed kende een negatief rendement (van 3,6%). In totaal nam de beleggingsportefeuille af met gemiddeld 3,2%.

Over Aon Hewitt
Aon Hewitt is wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. Het bedrijf adviseert organisaties bij het oplossen van complexe vraagstukken op het gebied van arbeidsvoorwaarden, talent management en daarmee samenhangende financiële uitdagingen. Aon Hewitt ontwerpt, implementeert, communiceert en beheert een breed scala aan oplossingen op het gebied van menselijk kapitaal, pensioenen, beleggingsbeheer, zorg, beloningen, verzekeringen en talentmanagement. Hiermee verhoogt Aon Hewitt het rendement op het belangrijkste kapitaal van organisaties: hun medewerkers. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 29.000 professionals in 90 landen.

Aon Hewitt is onderdeel van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon plc in Londen. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en heeft ruim 66.000 medewerkers. Meer informatie: www.aonhewitt.com.