Gemiddelde dekkingsgraad pensioenfondsen gestegen naar 102%

Ondanks daling rekenrente toch stijging van dekkingsgraad

Rotterdam, 2 november 2015 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand oktober met drie procentpunt gestegen van 99% naar 102%. Belangrijkste oorzaak van de stijging is het positieve rendement op aandelen en vastgoed.

De beleidsdekkingsgraad, die gebaseerd is op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden en die leidend is voor kortingen of indexatie, bleef in de maand oktober gelijk op 105%. Hiermee is nog net geen sprake van een dekkingstekort en is er ook nog geen direct gevaar op pensioenkortingen.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Beeldmateriaal
Onderstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Rentedaling zorgt voor hogere waardering verplichtingen
De rente daalde licht in oktober. Voor korte looptijden is de rente nu voor het eerst negatief. Ook de Ultimate Forward Rate (UFR), die bepalend is voor lange looptijden, is gedaald van 3,3% naar 3,2%. Bij een lagere rente moeten pensioenfondsen hun verplichtingen zwaarder waarderen en daalt de dekkingsgraad. In oktober was dee daling circa 1%.

Vermogen toegenomen
De rentedaling leidt ook tot een hogere waardering van obligaties. De daling van de UFR heeft echter geen invloed op de waardering van obligaties. Dat de dekkingsgraad is gestegen, is dan ook vooral te danken aan sterke rendementen op aandelen en vastgoed.

Het gedeeltelijke herstel van de wereldwijde aandelenmarkten volgt na een aantal maanden van forse aandelenverliezen. Per saldo won het gemiddelde pensioenfonds in oktober 9% op de aandelenportefeuille. Ook de vastgoedportefeuille steeg sterk in waarde door een rendement van circa 9%.

De waarde van de totale beleggingsportefeuille nam in oktober met 4% toe.

Over Aon Hewitt
Aon Hewitt is wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. Het bedrijf adviseert organisaties bij het oplossen van complexe vraagstukken op het gebied van arbeidsvoorwaarden, talent management en daarmee samenhangende financiële uitdagingen. Aon Hewitt ontwerpt, implementeert, communiceert en beheert een breed scala aan oplossingen op het gebied van menselijk kapitaal, pensioenen, beleggingsbeheer, zorg, beloningen, verzekeringen en talentmanagement. Hiermee verhoogt Aon Hewitt het rendement op het belangrijkste kapitaal van organisaties: hun medewerkers. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 29.000 professionals in 90 landen.

Aon Hewitt is onderdeel van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon plc in Londen. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en heeft ruim 69.000 medewerkers. Meer informatie: www.aonhewitt.com.