Pensioenuitkering beschikbare premieregeling in het tweede kwartaal gestegen

Rotterdam, 27 augustus 2015 - De pensioenuitkering van de gemiddelde beschikbare premieregeling is in het tweede kwartaal van 2015 met 20 procent gestegen. Een 40-jarige werknemer met een modaal inkomen kan een pensioen tegemoet zien van 640 euro per maand. Een kwartaal eerder was dat nog 532 euro per maand. Begin vorig jaar lag de verwachte uitkering op 800 euro. De uitkeringen voor een 25-jarige en 55-jarige stegen in het tweede kwartaal van 2015 met 9 procent.

Dat blijkt uit de Pensioenvergelijker van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie van beschikbare premieregelingen peilt.

Beeldmateriaal
Onderstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Marktrente en beurzen
De index staat per eind juni 2015 op 80, 14 punten hoger vergeleken met eind maart, maar nog altijd 20 punten lager dan op de peildatum van 1 januari 2014. De stijging werd vooral veroorzaakt doordat de marktrente met 0,8 procentpunt steeg. Bij een hogere marktrente is het goedkoper om pensioen aan te kopen en dat zorgt voor een hogere pensioenuitkering. Ook de verwachte rendementsontwikkeling op de aandelenbeurzen steeg licht ten opzichte van een kwartaal eerder.

Marktontwikkelingen
“Sinds de start van de Pensioenvergelijker begin 2014 is de index alleen maar gedaald, hoofdzakelijk als gevolg van de gedaalde marktrente,” zegt Marsha van Beusekom, Investment Consultant bij Aon Hewitt. “Voor het eerst zijn de vooruitzichten gunstiger geworden, al zijn deze nog niet terug op het niveau van begin 2014.”

In de Pensioenvergelijker wordt een vergelijking gemaakt met een middelloonregeling bij een gemiddeld pensioenfonds. De vooruitzichten voor deelnemers aan dergelijke pensioenregelingen zijn ook gunstiger geworden, maar stegen minder sterk, doordat pensioenfondsen sinds 15 juli hun pensioenverplichtingen zwaarder moeten waarderen. Gepensioneerden moeten daardoor langer wachten voordat hun pensioenuitkering aangepast wordt aan de inflatie.

Over de Pensioenvergelijker
De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie peilt van beschikbare premieregelingen, ook wel DC-regelingen genoemd. Dat zijn pensioenregelingen waarbij de toekomstige uitkering niet vaststaat, maar meebeweegt met de beleggingsrendementen. De index geeft aan hoe het te bereiken pensioen van een 40-jarige zich ontwikkelt onder invloed van onder andere wet- en regelgeving, beurskoersen, inflatie en marktrente. Aon berekent dit op basis van meer dan 1.000 scenario’s. De exacte hoogte van deze pensioenuitkeringen is onzeker. Bij een zuivere beschikbare premieregeling zijn de meeste risico’s voor rekening van de werknemer. De daadwerkelijke pensioenuitkering kan hoger of lager zijn.

Over Aon Hewitt
Aon Hewitt is wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. Het bedrijf adviseert organisaties bij het oplossen van complexe vraagstukken op het gebied van arbeidsvoorwaarden, talent management en daarmee samenhangende financiële uitdagingen. Aon Hewitt ontwerpt, implementeert, communiceert en beheert een breed scala aan oplossingen op het gebied van menselijk kapitaal, pensioenen, beleggingsbeheer, zorg, beloningen, verzekeringen en talentmanagement. Hiermee verhoogt Aon Hewitt het rendement op het belangrijkste kapitaal van organisaties: hun medewerkers. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 29.000 professionals in 90 landen.

Aon Hewitt is onderdeel van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon plc in Londen. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en heeft ruim 69.000 medewerkers. Meer informatie: www.aonhewitt.com.