Dekkingsgraad pensioenfondsen stabiliseert op te laag niveau

Rotterdam, 1 september 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand augustus iets gestegen naar 98%. De beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, daalde in augustus echter naar eveneens 98%.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Beperkte wijzigingen in waarde verplichtingen en vermogen
De rente voor lange looptijden steeg in augustus ongeveer één basispunt; dit is een veel lichtere beweging dan in de maanden daarvoor. De wijziging van de rente leidde tot circa 0,4% lagere verplichtingen.

De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg in augustus per saldo met ongeveer 0,2%. De obligatieportefeuille is een fractie in waarde gedaald. De wereldwijde aandelenmarkten lieten in alle regio’s een positief beeld zien en sloten gemiddeld ruim een procent hoger dan begin van de maand. Vastgoed deed het goed in juli en heeft in augustus die winst weten vast te houden.

Verbetering van dekkingsgraad noodzakelijk om kortingen te voorkomen
Sinds begin dit jaar begeeft de dekkingsgraad zich onder de 100%. Als gevolg hiervan is de beleidsdekkingsgraad, die het gemiddelde is over de afgelopen twaalf maanden, ook naar dit niveau gedaald. De beleidsdekkingsgraad is bepalend voor kortingen en indexaties. Door het gemiddelde te nemen, werken stijgingen van de dekkingsgraad vertraagd door.

Huidig stelsel onder druk
"De actuele dekkingsgraad is nu wel gestegen, maar de beleidsdekkingsgraad is gedaald. Er is fors herstel nodig om kortingen te voorkomen en de periode voor dit herstel wordt steeds kleiner. De druk op het huidige stelsel wordt door de economische omstandigheden en mogelijke kortingen steeds groter," zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. "Alternatieven voor het huidige stelsel moeten de komende periode meer aandacht krijgen."

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.