Dekkingsgraad stabiliseert, maar kortingen steeds waarschijnlijker

Gemiddelde pensioenuitkering qua koopkracht circa 12% lager dan in 2008

Rotterdam, 1 juni 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand mei gelijk gebleven op 97%. Toch is het steeds waarschijnlijker dat pensioenfondsen in 2017 moeten korten op de uitkeringen. Dat komt doordat de beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, in mei daalde van 102% naar 101%.

Door inflatie, het uitblijven van indexatie en het doorvoeren van kortingen op de uitkering zagen gepensioneerden in vergelijking tot 2008, toen de meeste fondsen voor het laatst indexeerden, hun koopkracht met gemiddeld 12% dalen. Toekomstige korting komt daar bovenop.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Toekomstige pensioenkortingen steeds waarschijnlijker
De beleidsdekkingsgraad is het voortschrijdend gemiddelde van de actuele dekkingsgraden over de twaalf voorgaande maanden. Bij een beleidsdekkingsgraad lager dan circa 104,3% is er sprake van een dekkingstekort. Door de lage actuele dekkingsgraad zal de beleidsdekkingsgraad op termijn dus verder dalen.

“Nieuwe kortingen in 2017 lijken daarmee onafwendbaar,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. “Deelnemers van pensioenfondsen worden hoogstwaarschijnlijk opnieuw met koopkrachtachteruitgang geconfronteerd. Op een gemiddelde uitkering van 750 euro per maand, is de impact van kortingen al snel voelbaar.”

Verplichtingen en vermogen gestegen
De rente voor lange looptijden daalde in mei met ongeveer 13 basispunten, waardoor de verplichtingen per saldo met ruim 2% stegen. Als gevolg van de gedaalde rente steeg echter de waarde van de (langlopende) vastrentende waarden. De obligatieportefeuille steeg met 2,4% en op de wereldwijde aandelenmarkten ontstond in mei een winst van bijna 2,4%. Indirect vastgoed deed het eveneens goed en noteerde een winst van eveneens ruim 2%. De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg in mei per saldo met 2,2%.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.