Miljoenen deelnemers hangt korting pensioenen boven het hoofd

Aanhoudend lage rente zorgt voor negatieve impact op pensioenen

Rotterdam, 1 augustus 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand juli constant gebleven op 97%. Hiermee wordt het steeds waarschijnlijker dat pensioenfondsen in 2017 moeten korten op de uitkeringen. Dat komt doordat de beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, in juli constant bleef op 99% en daarmee onder het vereiste niveau ligt. Veel gepensioneerden zullen de gevolgen van de huidige economische omstandigheden in hun portemonnee gaan voelen. Per saldo gaat het om de pensioenen van 6,5 miljoen Nederlanders.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Historisch lage rente zorgt voor negatieve impact op pensioenen
Door de lage actuele dekkingsgraad daalt de beleidsdekkingsgraad op termijn verder. De beleidsdekkingsgraad is het voortschrijdend gemiddelde van de actuele dekkingsgraden over de twaalf voorgaande maanden. Bij een beleidsdekkingsgraad lager dan circa 104,3% is er sprake van een dekkingstekort.

De rente voor lange looptijden daalde in juli verder met ongeveer 15 basispunten en bereikt een historisch laag niveau van 0,73%. Ook het effectieve rendement op bedrijfsobligaties met een relatief goede kredietwaardigheid (‘investment grade’) daalde verder tot ruim onder de 1%.

“In de tweede helft van het jaar zal een aanzienlijk herstel van de dekkingsgraden moeten optreden om kortingen te voorkomen,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. “Als de economische omstandigheden niet veranderen, zullen veel pensioenen gekort moeten worden. Het gaat hierbij in potentie om de pensioenen van 6,5 miljoen Nederlanders.”

Verplichtingen gestegen; vermogen gestegen
De rente voor lange looptijden daalde in juli verder met ongeveer 15 basispunten. Door toepassing van de Ultimate Forward Rate (UFR) wordt dit effect enigszins verzacht, waardoor de verplichtingen per saldo met bijna 3% stegen.

De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg in juli per saldo met ongeveer 3%. Als gevolg van de gedaalde rente steeg de waarde van de (langlopende) vastrentende waarden. De obligatieportefeuille steeg met ruim 2%. De wereldwijde aandelenmarkten lieten in alle regio’s een positief beeld zien en sloten juli af met een winst van gemiddeld zo’n 4%. De daling van de aandelenkoersen na Brexit is inmiddels volledig gecorrigeerd. Vastgoed deed het goed in juli en noteerde een winst van bijna 7%.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.