Pensioenfondsen maken balans op na Brexit

Bijstellen verwachtingen pensioen nodig in huidig economisch tijdsgewricht

Rotterdam, 1 juli 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand juni stabiel gebleven op 97%. De onverwachte Brexit heeft de rentestanden fors doen dalen en de Europese beleggingsmarkten laten sterk negatieve rendementen zien. Desondanks is de gemiddelde dekkingsgraad van pensioenfondsen stabiel gebleven. Dat is gelukt door afdekking van het renterisico en gespreid te beleggen, waardoor de beleggingsrisico’s teruggedrongen zijn.

De beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, daalde in juni naar 99%. Met deze lage dekkingsgraad zijn kortingen in 2017 een steeds reëler scenario. Veel gepensioneerden zullen de gevolgen van de huidige economische omstandigheden in hun portemonnee gaan voelen.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Bijstelling verwachtingen pensioen noodzakelijk
De beleidsdekkingsgraad is het voortschrijdend gemiddelde van de actuele dekkingsgraden over de twaalf voorgaande maanden. Bij een beleidsdekkingsgraad lager dan circa 104,3% is er sprake van een dekkingstekort. Door de lage actuele dekkingsgraad daalt de beleidsdekkingsgraad op termijn verder.

Op vrijdag 24 juni was al een daling van de dekkingsgraad te zien van 3%. In de laatste week van juni daalde de rente verder; Europese beleggingsmarkten laten sterke negatieve rendementen zien. Dat de gemiddelde dekkingsgraad van pensioenfondsen toch stabiel is gebleven, komt doordat pensioenfondsen de beleggingsrisico’s goed hebben beheerst. De vraag blijft hoe de rente zich verder ontwikkelt en welke gevolgen de uitkomst van het Brexit-referendum heeft op de rest van de Europese Unie.

"De huidige economische omstandigheden vragen om een herwaardering van het pensioen," zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. "Het lijkt in de nasleep van de uitslag van het Brexit-referendum nodig om de verwachtingen bij te stellen. Pensioenen worden ofwel soberder, of er zal meer premie betaald moeten worden. Veel gepensioneerden van pensioenfondsen gaan de gevolgen van de huidige economische omstandigheden in de portemonnee voelen."

Verplichtingen gestegen; vermogen gedaald
De rente voor lange looptijden daalde in juni met ongeveer 26 basispunten. Door toepassing van de Ultimate Forward Rate (UFR) wordt dit effect enigszins gemitigeerd, waardoor de verplichtingen per saldo met ruim 4% stegen.

Als gevolg van de gedaalde rente steeg echter de waarde van de (langlopende) vastrentende waarden. De obligatieportefeuille steeg met ruim 6%. De wereldwijde aandelenmarkten bewogen uiteenlopend, maar sloten juni af met een verlies van gemiddeld ongeveer 1%. Het effect van Brexit is te zien op de Europese beurzen. In de Verenigde Staten zijn de aandelenmarkten sinds de uitkomsten van het Brexit-referendum echter gestegen. De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg in juni per saldo met 4%.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.