Pensioenuitkering beschikbare premieregeling eerste kwartaal 2016 fors gedaald

Rotterdam, 21 juli 2016 - De pensioenuitkering van de gemiddelde beschikbare premieregeling is in het eerste kwartaal van 2016 met 10 procent gedaald. Een 40-jarige werknemer met een modaal inkomen kan 733 euro per maand aan pensioen tegemoet zien.

Dat blijkt uit de Pensioenvergelijker van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie van beschikbare premieregelingen peilt.

Beeldmateriaal
Onderstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Marktrente en beurzen
De index staat per eind maart 2016 op 81 punten, een daling van 9 punten ten opzichte van eind december 2015. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door een daling van de marktrente als gevolg van het opkoopprogramma van de ECB.

Het is steeds waarschijnlijker dat de rente voorlopig laag blijft. Daardoor blijft de prijs voor het aankopen van pensioen bij beschikbare premieregelingen hoog. Zelfs de optimistische vooruitzichten zijn door de aanhoudend lage rente een stuk ongunstiger geworden. Zo daalde de optimistische verwachte uitkering van een 40-jarige in het eerste kwartaal van dit jaar met 13 procent.

Vergelijking met middelloon
De lage renteverwachting is ook ongunstig voor pensioenfondsen; de beleidsdekkingsgraad voor pensioenfondsen daalde in het eerste kwartaal van 104 naar 102 procent. Omdat pensioenfondsen deze last wel beter kunnen spreiden, is de verwachte uitkering van een middelloonregeling bij een pensioenfonds minder sterk gedaald.

Premiestaffels
De inleg van de gemiddelde beschikbare premieregeling volgt uit een staffel die gebaseerd is op een rekenrente van 3 procent. Door de lage rentestanden lukt het de gemiddelde deelnemer in een neutraal scenario niet om op een middelloonuitkomst te komen. Gezien de huidige lage rentestanden wordt feitelijk te weinig ingelegd. Verzekeraars springen daarop in door ook staffels met een rekenrente van 2 of 2,5 procent aan te bieden. Daardoor stijgen de premielasten voor de beschikbare premieregeling.

Over de Pensioenvergelijker
De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie peilt van beschikbare premieregelingen, ook wel DC-regelingen genoemd. Dat zijn pensioenregelingen waarbij de toekomstige uitkering niet vaststaat, maar meebeweegt met de beleggingsrendementen. De index geeft aan hoe het te bereiken pensioen van een 40-jarige zich ontwikkelt onder invloed van onder andere wet- en regelgeving, beurskoersen, inflatie en marktrente. Aon berekent dit op basis van meer dan 1.000 scenario’s. De exacte hoogte van deze pensioenuitkeringen is onzeker. Bij een zuivere beschikbare premieregeling zijn de meeste risico’s voor rekening van de werknemer. De daadwerkelijke pensioenuitkering kan hoger of lager zijn.

Over Aon Hewitt
Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen. In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers en maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.