Onderzoek Aon: organisaties met goed risicomanagement beter bestand tegen opkomende risico’s zoals Brexit

Risicomanagement kan leiden tot lagere premies

Rotterdam, 30 november 2017 – Organisaties met een meer volwassen risicomanagement zijn beter voorbereid op eventuele financiële tegenslag als gevolg van nieuwe risico’s zoals de Brexit. Investeren in risicomanagement levert beter inzicht in zowel bestaande als opkomende risico’s. Dat leidt tot een betere financiële performance op lange termijn, maar ook op korte termijn, bijvoorbeeld in de vorm van lagere premies voor bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen.

Dat blijkt uit de vijfde editie van het Aon Risk Maturity Index Insight Report, een jaarlijkse samenwerking van Aon Global Risk Consulting en de Wharton School van de Universiteit van Pennsylvania.

Transparantie over risicocommunicatie
Organisaties met volwassen risicomanagement (risk maturity) betalen aanzienlijk lagere premies voor bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen, zo blijkt uit de index. Een risk maturity-stijging van 10% correleerde met 3,8% lagere premies. Organisaties met lagere premies zijn doorgaans transparanter in hun risicocommunicatie en identificeren beter wat hun belangrijkste bestaande en opkomende risico’s zijn. Ook hebben ze vaker formele procedures voor het vergaren van informatie en gebruiken ze meer geavanceerde tools en methodes voor risicoanalyse.

“De verantwoordelijkheid voor gedegen risicomanagement verschuift meer en meer naar de top van organisaties,” zegt Alex van den Doel, Managing Director van Aon Global Risk Consulting. “Bestuurders moeten niet alleen weten wat de belangrijkste risico's voor hun organisatie zijn, maar ook hoe ze die risico’s managen. In deze complexe en dynamische wereld is het hun taak om de volatiliteit te beperken en de organisatie weerbaar te maken voor onverwachte tegenslagen. Dat betaalt zich ook uit in lagere verzekeringspremies voor bestuurdersaansprakelijkheid.”

Intern draagvlak cruciaal
Net als in voorgaande edities van de index blijkt dat volwassen risicomanagement vaak samengaat met beter presterende en stabielere aandelenkoersen. In de financiële markt helpt risicomanagement in de voorbereiding op eventuele financiële gevolgen van de Brexit. Het is de eerste keer dat de index de relatie tussen risicomanagement en de Brexit heeft onderzocht.

“Goed doordacht risicomanagement dat gericht is op lange termijn waardecreatie en weerbaarheid is nog altijd de beste bescherming voor organisaties die actief zijn in een snel veranderende, onvoorspelbare markt,” aldus Van den Doel. “Voorwaarde is wel dat het betreffende beleid binnen de hele organisatie draagvlak heeft. Bestuurders moeten ervoor zorgen dat in de hele organisatie de neuzen dezelfde kant opstaan en een risicocultuur ontstaat.”

Over de Risk Maturity Index
De Aon Risk Maturity Index is in 2011 ontwikkeld door Aon, in samenwerking met de Wharton School van de Universiteit van Pennsylvania. De index brengt voor senior risicomanagers en voor financiële en juridische professionals in kaart wat de belangrijkste aandachtsgebieden voor hun risicomanagement zijn en hoe ze die risico’s kunnen aanpakken. Ook toont het onderzoek het verband tussen het risicomanagement van organisaties enerzijds en hun resultaten en volatiliteit aan de andere kant. Het rapport bevat niet alleen inzichten, maar ook adviezen, 'best practices' en technieken om ten aanzien van risicomanagement.

Aon plc (NYSE:AON) is een toonaangevende wereldwijde dienstverlener op het gebied van risk, retirement en health. Aon analyseert de personele risico’s en bedrijfsrisico’s, geeft passend risicoadvies, zorgt voor de (financiële) oplossing én is er als een incident de bedrijfscontinuïteit bedreigt. Zo helpen wij klanten succesvol te ondernemen. Aon heeft in Nederland 31 locaties met 2.900 medewerkers en wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers in ruim 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl.