Herstel pensioenfondsen stagneert

Rotterdam, 1 augustus 2018 – De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in juli gedaald naar 109%. De beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen en indexatie, bleef stabiel op 109%.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon, wereldwijd marktleider op het gebied van risk, retirement en health, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt. Op basis van de meest recente cijfers van De Nederlandsche Bank is een herijking doorgevoerd op de Pensioenthermometer. Dat heeft tot een aanpassing geleid.

Rente gestegen, verplichtingen gedaald
Na een lichte daling in juni steeg de swaprente in juli gemiddeld met ongeveer zes basispunten. De Ultimate Forward Rate (UFR), waarmee pensioenfondsen de waarde van hun toekomstige verplichtingen berekenen, is 2,4%. Door de lichte rentestijging daalde de waarde van de verplichtingen per saldo met ongeveer 0,8%.

De beleidsdekkingsgraad – de gemiddelde dekkingsgraad over de afgelopen twaalf maanden – bleef stabiel op 109%.

Vermogen pensioenfondsen relatief stabiel
Staatsobligaties daalden in waarde en euro bedrijfsobligaties behaalden een licht positief rendement. De aandelen in ontwikkelde markten stegen met 2,9%. Dit komt onder meer door positieve economische cijfers uit Amerika en de afgenomen angst op de markten voor een oplaaiende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de EU na de topontmoeting tussen Trump en Juncker. In opkomende markten waren de aandelenresultaten met 2,0% iets bescheidener. Onroerend goed steeg eveneens in waarde. Grondstoffen daarentegen noteerden forse verliezen.

Herstel stagneert – kortingen in 2020 en 2021 niet uitgesloten
Ultimo 2020 lopen de herstelplannen van een aantal grote fondsen op hun eind. De spreiding tussen de fondsen is momenteel behoorlijk groot. Aan de onderkant van de range bevinden zich fondsen met een dekkingsgraad van rond de 100%, terwijl er aan de andere kant fondsen zijn die met dekkingsgraden van 125% aan derisken denken. Het zijn echter juist de grote fondsen, met veel deelnemers, die aan de onderkant zitten.

“We zien dat het herstel stagneert,” aldus Frank Driessen, Chief Executive Officer van Aon Retirement & Investment. “De rente lijkt vooralsnog op hetzelfde niveau te blijven. En wat de aandelen gaan doen is erg onzeker. De fondsen aan de onderkant hebben weinig bewegingsruimte. Ze mogen, gezien de financiële situatie, niet risicovoller gaan beleggen en hebben nog maar tweeënhalf jaar tot de herstelplannen aflopen. Het enige wat ze kunnen doen is zich goed voorbereiden op eventuele kortingen en duidelijk communiceren naar de deelnemers.”

Aon plc (NYSE:AON) is een toonaangevende wereldwijde dienstverlener op het gebied van risk, retirement en health. Aon analyseert de personele risico’s en bedrijfsrisico’s, geeft passend risicoadvies, zorgt voor de (financiële) oplossing en staat klanten bij als een incident de bedrijfscontinuïteit bedreigt. Zo helpen wij klanten succesvol te ondernemen.

Aon heeft in Nederland 15 locaties met 2.600 medewerkers en wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers in ruim 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl.