Nederlands | Français Belgium

Belgische bedrijven erg kwetsbaar voor cyberrisico’s

• Slechts 2 % van de Belgische bedrijven zijn gedekt tegen de financiële gevolgen van cyber of technologie-risico’s
  • 500 Belgische bedrijven dienden in 2018 een cyberclaim in bij hun verzekeraar
  • Risicorapport Cyberveiligheid 2019 van Aon: eigen medewerkers groot risico

Slechts 2% van de Belgische bedrijven is gewapend tegen de financiële gevolgen van een cybervoorval. Tegelijk hebben 500 bedrijven vorig jaar een cyberclaim ingediend bij hun verzekeraar. Dat blijkt uit een steekproef van risico- en verzekeringsadviseur Aon. De grote afhankelijkheid van technologie maakt organisaties kwetsbaar voor cyberrisico’s. Waakzaamheid op alle fronten is daarom van belang. Het cyber-risicorapport 2019 van Aon “What’s Now and What’s Next” brengt 8 risicodomeinen in kaart die bedrijven best onder controle hebben. Een mindswitch van het veilig stellen van materiële naar immateriële activa is volop aan de gang.

“Technologie speelt bedrijven parten. Maar een van de belangrijkste risico’s: eigen medewerkers”

Traditionele bouwbedrijven, uitgevers van kranten of magazines, leveranciers van auto-onderdelen… ontwikkelen zich in de digitale economie tot aanbieders van Xaas (Anything as a service). Bepaalde sectoren zijn dus erg kwetsbaar voor cyberrisico’s. Ook “Internet of Things” (IoT) is overal op de werkplek aanwezig en zal exponentieel toenemen de komende jaren. Van het conferencing systeem, security camera’s, printers tot sensoren in elke hoek van het bedrijf,…. De helft van de grote bedrijven die een inventaris opstellen van hun IoT devices stellen vast over gemiddeld 15.000 IoT devices te beschikken. Deze creëren meer risico’s dan bedrijven vermoeden. Dat stelt Raf Duyver, cyberexpeert bij Aon. Een van de belangrijkste risico’s van cyberveiligheid zijn dan ook de eigen medewerkers. Inventarisatie van IoT-apparaten en duidelijkere communicatie en training op het gebied van cyberveiligheid voor medewerkers wordt daarom van essentieel belang. “Beveiligen van materiële activa is vandaag standaard. Beveiligen van de immateriële activa, de toeleveringsketen, zelfs de reputatie…. Daarop moeten we meer en meer focussen, want vaak volstaan de klassieke dekkingen niet voor deze steeds meer voorkomende risico’s”, aldus Raf Duyver.

Het cyber-risicorapport 2019 van Aon “What’s Now and What’s Next” zoomt in op de volgende 8 risicodomeinen waarvoor organisaties steeds meer kwetsbaarder worden.

• vernieuwende technologie
  • toeleveringsketen
  • Internet of Things
  • Continuïteit van de bedrijfsactiviteiten