Aon: alternatief pensioenstelsel met minder korting en meer indexatie mogelijk

- Doorrekening 2.000 scenario’s toont werkbaar alternatief
- Presentatie rapport nieuw pensioenstelsel aan staatssecretaris Klijnsma

Rotterdam, 22 november 2016 - Een pensioenstelsel waarin (vrijwel) geen korting nodig is op de uitkering van pensioengerechtigden, waarin al bij een dekkingsgraad van 100% geïndexeerd wordt en met beperktere leeftijdssolidariteit. Volgens pensioenadviseur Aon is het met een aantal structurele herzieningen van het huidige systeem mogelijk om zo’n stelsel in te voeren, zonder dure overgangsmaatregelen te hoeven treffen.

In het rapport Pensioenstelsel 2.0: het andere geluid van Aon’ schetst Aon hoe dat stelsel eruit ziet. Staatssecretaris Klijnsma heeft het rapport vandaag ontvangen.

Aon berekende op basis van 2.000 economische scenario’s van De Nederlandsche Bank de gevolgen van het alternatieve stelsel. Daaruit blijkt dat het stelsel in de meeste gevallen tot hogere pensioenuitkeringen leidt.

Bovenstaande tabel toont de verhoudingspercentages van de uitkeringen onder Pensioenstelsel 2.0 in vergelijking met het huidige stelsel. Een percentage onder de 100 houdt in dat de totale uitkeringen in het nieuwe stelsel lager zijn en omgekeerd. De percentages boven de kolommen lopen op van pessimistisch (5%) naar optimistische scenario’s (95%).

Maak indexatie afhankelijk van de leeftijd tijdens de pensioenopbouw
Dat het huidige Nederlandse pensioenstelsel onder druk staat, komt onder meer door de leeftijdssolidariteit: jongeren betalen mee aan de pensioenopbouw van ouderen. Door de vergrijzing en stijgende levensverwachting wordt die bijdrage van jongeren steeds hoger. Bovendien hebben deelnemers tegenwoordig weinig perspectief op indexatie. Daardoor betalen jongere deelnemers in vergelijking met ouderen meer premie voor een lagere uitkering.

Om dat op te lossen, kan de indexatie worden gekoppeld aan de leeftijd ten tijde van de pensioenopbouw. Pensioen dat op jonge leeftijd is opgebouwd, komt dan eerder in aanmerking voor indexatie en kan meer worden geïndexeerd. Dat is volgens Aon eerlijker: premies op lagere leeftijden renderen gemiddeld beter dan op hogere leeftijden.

Splitsing van kapitaal pensioengerechtigden en niet-pensioengerechtigden
Een tweede maatregel om de nadelige effecten van leeftijdssolidariteit te repareren, is het splitsen van het vermogen van een pensioenfonds. Eén deel van het vermogen wordt ondergebracht in een kring voor (ex-)werknemers en een ander deel in een kring voor pensioengerechtigden. Zo kunnen beide kringen hun eigen beleggingsbeleid hanteren, afgestemd op de beleggingshorizon van de betreffende groep belanghebbenden.

Op de pensioendatum worden de opgebouwde pensioenen via een interne waardeoverdracht overgedragen vanuit de kring van niet-pensioengerechtigden naar de kring van pensioengerechtigden. Dat gebeurt op zo’n manier dat de dekkingsgraad binnen de kring pensioengerechtigden in beginsel gelijk blijft. Op de pensioendatum vindt dan een korting óf een verhoging van de opgebouwde pensioenen plaats.

Als de dekkingsgraad binnen de kring van pensioengerechtigden boven een bepaalde grens uitkomt, vindt afroming plaats richting de kring van niet-pensioengerechtigden. Andersom wordt het vermogen in de kring van pensioengerechtigden bij een dekkingsgraad onder de 100% aangevuld vanuit de kring van werkenden.

Nieuwe regels voor korting en indexatie
In het alternatieve stelsel van Aon worden de pensioenen van pensioengerechtigden alleen in uitzonderlijke situaties gekort. De dekkingsgraad is namelijk per definitie hoger dan 100%. Bij de kring van niet-pensioengerechtigden worden opgebouwde pensioenen gekort volgens de regels van het Financieel Toetsingskader (FTK) dat tot 1 januari 2015 gold. Dat betekent dat er gekort moet worden na een onafgebroken periode van drie jaar dekkingstekort.

De uitkering van pensioengerechtigden kan al vanaf een actuele dekkingsgraad van 100% worden geïndexeerd. In het huidige stelsel is dat pas mogelijk bij een beleidsdekkingsgraad van 110%.

De aanspraken van niet-pensioengerechtigden worden geïndexeerd als de dekkingsgraad voor deze groep boven de vereiste dekkingsgraad ligt. Het vermogen bij een dekkingsgraad boven 105% is beschikbaar voor inhaalindexatie. Deze indexatie is grotendeels leeftijdsafhankelijk, voor pensioenopbouw op lagere leeftijd meer dan voor pensioenopbouw op hogere leeftijd.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.