Dekkingsgraad pensioenfondsen gestegen

Rotterdam, 1 december 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in november van 99% naar 101%. De beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, bleef gelijk op 98%.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Rentes gestegen, vermogen gedaald
De rente steeg in november gemiddeld zo’n 16 basispunten. De waarde van de verplichtingen op basis van de UFR-methodiek daalde daardoor met 3%. Een belangrijke verklaring voor de stijging van de rente is de verkiezing van Donald Trump tot nieuwe president van de Verenigde Staten. Zijn aankondiging om zowel fors te investeren in de infrastructuur alsmede de belastingen te verlagen zorgde voor een stijging van de Amerikaanse rente. Ook de rente in de Euro-regio liep op.

Door de stijging van de rente, daalde de obligatieportefeuille 4% in waarde. De wereldwijde aandelenmarkten deden het relatief goed met 3% rendement. De waardestijging van de Amerikaanse dollar versus de euro hielp hierbij. Ook de waarde van onroerend goed steeg. Per saldo daalde het vermogen van pensioenfondsen in november met ongeveer 1%.

Effect verkiezing Trump blijft in stand
Halverwege de maand, na de verkiezing van Trump, noteerden pensioenfondsen een toename van de dekkingsgraad van 2,5%. Dit kwam door een stijging van de dertigjaars swaprente met 20 basispunten en een toename van de aandelenmarkten van 1%. De aandelenmarkten hebben de positieve rendementen vast weten te houden. Ook de rente bevindt zich op vergelijkbaar niveau.

Mogelijke verlenging hersteltermijnen
Ondanks de stijging van de gemiddelde dekkingsgraad bleef de beleidsdekkingsgraad stabiel op 98%. De beleidsdekkingsgraad is bepalend voor kortingen of indexatie. Bij een beleidsdekkingsgraad lager dan circa 104,3% is er sprake van een dekkingstekort. Kortingen per 1 januari 2017 zijn bij deze hoogte van de beleidsdekkingsgraad niet uitgesloten. Het kabinet heeft inmiddels toegezegd te kijken naar verlengen van de hersteltermijnen. Hiervoor zijn de cijfers van december het uitgangspunt.

Pensioenstelsel met minder korting en meer indexatie mogelijk
“De druk op het huidige stelsel wordt door de economische omstandigheden en mogelijke kortingen steeds groter,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. “Alternatieven voor het huidige stelsel moeten de komende periode meer aandacht krijgen.”

Aon Hewitt presenteerde onlangs een eigen alternatief voor het collectieve pensioenstelsel aan staatssecretaris Klijnsma. Het rapport ‘Pensioenstelsel 2.0’ gaat uit van een verfijning van het huidige stelsel, waarbij de voordelen van het huidige stelsel behouden blijven, maar het merendeel van de bezwaren wordt weggenomen. Meer informatie is te vinden door op deze link te klikken.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.