Eerste waardeoverdracht naar APF zet deur open voor nieuwe pensioenvorm

Rotterdam, 17 oktober 2016 - De eerste collectieve waardeoverdracht van een Nederlands ondernemingspensioenfonds naar een Algemeen Pensioenfonds (APF) is een feit. Sinds deze maand krijgen de voormalige werknemers van Eastman Chemical hun uitkering niet meer vanuit E-Way, het ondernemingspensioenfonds van Eastman, maar vanuit het algemeen pensioenfonds ‘Stap’. Pensioenexperts van risico-adviseur Aon begeleidden de overdracht van het vermogen van 155 miljoen euro en de opgebouwde pensioenen van E-Way naar Stap.

Een APF is wettelijk pas sinds dit jaar mogelijk. In een APF worden pensioenregelingen van verschillende ondernemingen uitgevoerd. “Dat is aantrekkelijk, omdat de fondsen dan niet elk een eigen financiële inrichting draaiende hoeven te houden,” zegt actuaris Brenda Jansen bij Aon. Een APF is daarmee goedkoper en het bestuur professioneler.

Aon voorziet dat meer pensioenfondsen zich aansluiten bij een APF. “Pensioen is één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden, maar door lage rentes en een toegenomen levensverwachting staan de kosten ervan onder druk. Daar komt bij dat er steeds strengere eisen worden gesteld aan bestuurders van pensioenfondsen. Een APF kan dan een aantrekkelijk alternatief zijn. We horen uit de markt dat meer fondsen het overwegen; E-Way kan voor hen een belangrijke wegbereider zijn.”

Dat Aon met de begeleiding van E-Way naar Stap historie schrijft, is met name te danken aan de grondige aanpak van alle partijen. Ondernemingsraad, werkgever en pensioenfonds hebben in nauw overleg de verschillende uitvoeringsopties geanalyseerd en de keuze gemaakt voor een toekomstige pensioenuitvoerder. Ook de overgang naar Stap is grondig aangepakt met een stuurgroep waar alle partijen betrokken zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat De Nederlandsche Bank (DNB) de goedkeuring op tijd kon afgeven.

Multicliëntkringen niet altijd optimale oplossing
Stap heeft voor Eastman een zogenaamde ‘eigen kring’ geopend. Een andere optie is een multicliëntkring, waar vermogens niet worden gescheiden. Bij introductie van de APF werd gedacht dat multicliëntkringen dé oplossing zouden kunnen zijn voor kleinere bestaande of gesloten pensioenfondsen, maar ook voor pensioenregelingen die bij een verzekeraar zijn ondergebracht. “Verzekeraars rekenen namelijk vaak hoge garantiekosten bij een contractverlenging en het uitzicht op enige winstdeling in de toekomst is somber,” zo licht Brenda Jansen toe. ”Nu blijkt de premie van multicliëntkringen hoger dan vooraf verwacht. Daardoor is een overgang naar een APF minder vanzelfsprekend en kijken ondernemingen ook naar de bedrijfstakpensioenfondsen of cross-border mogelijkheden. Een gedegen onderzoek naar alle uitvoeringsopties is van groot belang.”

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.