Pensioenfondsen vergroten marktaandeel beschikbare premieregelingen ten koste van pensioenverzekeraars

Rotterdam, 6 september 2016 - Traditionele pensioenverzekeraars die een beschikbare premieregeling ('DC-regeling') aanbieden, krijgen de komende vijf jaar te maken met flinke concurrentie van pensioenfondsen. Ruim een vijfde van de werkgevers (21%) verwacht zijn DC-regeling binnen vijf jaar onder te brengen bij een pensioenfonds. Op dit moment is dat nog slechts 6%.

Dat blijkt uit onderzoek van pensioenadviseur Aon Hewitt onder meer dan honderd Nederlandse bedrijven en multinationals. Aon Hewitt bevroeg klanten met een DC-regeling onder meer over governance, type uitvoerder, wettelijke mogelijkheden en beleggingen. Het rapport is op te vragen door een mail te sturen naar rfm-secretariaat@aonhewitt.com.

Aon Hewitt becijferde dat het marktaandeel van verzekeraars in de DC-markt daalt van 71% naar 53%. Het marktaandeel van Premiepensioeninstellingen (PPI) blijft naar verwachting ongeveer stabiel.

Marktaandeel pensioenuitvoerders

Bij een DC-regeling, ook wel beschikbare premieregeling genoemd, betalen deelnemers een vaste pensioenpremie. De toekomstige uitkering staat niet vast, maar beweegt mee met de beleggingsrendementen. Op dit moment heeft zo'n 5% van de Nederlandse werknemers een dergelijke regeling, maar de pensioenvorm wint de afgelopen jaren snel aan populariteit. Per 1 september treedt bovendien de Wet verbeterde premieregeling in werking waardoor werknemers meer keuzemogelijkheden hebben ten aanzien van hun DC-regeling. Aon Hewitt verwacht dat het aantal DC-regelingen de komende vijf jaar minimaal verdubbelt. De mogelijke komst van nieuwe pensioenvormen als de persoonlijke pensioenpotten met collectiviteiten, versterkt die trend alleen maar.

Marktaandeel pensioenfondsen groeit
Op dit moment heeft 94% van de werkgevers zijn DC-regeling ondergebracht bij een verzekeraar of PPI. Slechts 6% van de DC-regelingen wordt op dit moment uitgevoerd door een pensioenfonds. Nieuwe marktpartijen, zoals Algemene Pensioenfondsen (APF) en Europese pensioenfondsen (IORP), zullen binnen vijf jaar echter een marktaandeel opbouwen van bijna 20%.

Sinds eind 2015 is het mogelijk een APF op te richten. Dat is een pensioenfonds dat een financieel gescheiden uitvoering van pensioenregelingen van meerdere ondernemingen mogelijk maakt. Daarnaast is het sinds een aantal jaar mogelijk een grensoverschrijdend pensioenfonds op te richten: een IORP (Institutions for Occupational Retirement Provisions). De verwachting is dat beide uitvoeringsvormen DC-regelingen gaan aanbieden.

Marktaandeel Premiepensioeninstellingen blijft stabiel
Opvallend is dat volgens dit onderzoek het marktaandeel van Premiepensioeninstellingen (PPI's) ongeveer stabiel blijft. PPI's zijn vanaf 2011 tot de DC-markt toegetreden en hebben tot enorme prijsdruk op de DC-markt geleid. Forse daling van de kosten was daarvan het gevolg. "Door de lage kosten hebben de meeste PPI's in het begin verlies geleden en schrijven enkelen pas recent zwarte cijfers," zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. "De verschuiving naar nieuwe pensioenuitvoerders kan een zware teleurstelling zijn voor PPI's, omdat het op een moment komt dat zij eindelijk winst kunnen behalen. De kans is groot dat PPI's ondergebracht worden in een APF of dat consolidatie van het aantal PPI's optreedt."

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico's en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.