Aon tekent overeenkomst met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekeringen in Nederland

• Aon blijft zich richten op Risk Capital en Human Capital solutions

Rotterdam, 12 december 2023 - Aon plc (NYSE: AON) kondigt vandaag aan een definitieve overeenkomst te hebben getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van Aon in Nederland (Affinity en MGA).

Met deze overeenkomst brengt Aon in Nederland, als onderdeel van haar FutureForward-strategie, de activiteiten van het bedrijf verder in één lijn met de Risk Capital en Human Capital Solutions, met een focus op de B2B-markt. Na het sluiten van de overeenkomst zal Aon in Nederland geen klantgroepen voor particuliere verzekeringen meer bedienen met bepaalde uitzonderingen zoals bijvoorbeeld expats en internationale studentenverzekeringen. Dit is een lokale strategische beslissing die geen invloed heeft op de wereldwijde Affinity-activiteiten van Aon.

"We erkennen de kwaliteiten en belangrijke bijdragen van onze collega's in de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten en weten dat zij, samen met de klanten die zij bedienen, een positieve toekomst tegemoet gaan bij BlackFin Capital Partners," aldus Leonique van Houwelingen, CEO Aon Nederland. “Onze focus blijft liggen op het uitbouwen van Aon's toonaangevende Risk Capital en Human Capital Solutions en het inzetten van geavanceerde analyses om inzichten en oplossingen te leveren die onze klanten helpen betere beslissingen te nemen."

BlackFin Capital Partners is een onafhankelijk private equity bedrijf met kennis van de particuliere verzekeringsmarkt. Het bedrijf vergroot met de overname de aanwezigheid in het particuliere segment en krijgt een sterke positie op de Nederlandse markt. De ambitie is om deze verder uit te breiden. Ron Gardenier, de huidige Chief MGA bij Aon, wordt benoemd tot CEO van de nieuw gevormde onderneming.

Laurent Bouyoux, Founding Partner bij BlackFin Capital Partners, licht toe: “We kijken ernaar uit om samen te werken met het managementteam en de medewerkers van Aon's particuliere verzekeringsactiviteiten in de volgende fase van hun ontwikkeling. Als partner zullen we hen ondersteunen met een ambitieus groeiplan om leidend te worden in de particuliere verzekeringen in Nederland, gedreven door een verbeterd servicemodel en selectieve overnames. In de komende weken zullen we nauw samenwerken met Aon om deze transactie af te ronden.”

De transactie is afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties. Financiële voorwaarden van de voorgenomen transactie worden niet bekend gemaakt.

Aon plc (NYSE: AON) zet zich in voor betere besluitvorming — om mensen over de hele wereld te beschermen en hun bestaan te verrijken. Onze medewerkers leveren advies en oplossingen die onze klanten in meer dan 120 landen en soevereiniteiten duidelijkheid en vertrouwen geven om betere beslissingen te nemen waarmee zij hun bedrijf beschermen en laten groeien.

Over BlackFin Capital Partners
Focused on investing in financial services companies, BlackFin is the European sector leader with over €3.5bn assets under management.

Founded in 2009, BlackFin Capital Partners is an independent private equity firm led by nine partners who have worked together as managers and entrepreneurs in the financial industry for decades. The team has c. 50 professionals across offices in Paris, Frankfurt, Amsterdam, Brussels and London.

The transaction will be BlackFin’s fifth investment in the Netherlands after Blauwtrust Groep (leading mortgage distributor and servicer), CED (insurance claim management), Friss (fraud detection software for insurers), Carbon Equity (wealth manager focused on impact investments) and Buckaroo (payment service provider for online merchants).

For further information, please visit www.blackfin.com