Nieuwe barbecue of luxe tuinset niet standaard in inboedelverzekering

Rotterdam, 28 mei 2021 – Nederlanders investeerden afgelopen jaar met maar liefst twee miljard euro een recordbedrag in hun tuin. Met het oog op een onzekere coronazomer is de verwachting dat deze trend zich voortzet. Zeker in combinatie met een flinke stijging van het aantal inbraken in schuren, garages en bijgebouwen, kan volgens risico- en verzekeringsadviseur Aon een zorgelijke situatie ontstaan. Het is namelijk maar zeer de vraag of de pas aangeschafte barbecue, nieuwe tuinset en luxe buitenkeuken wel onder de huidige inboedelverzekering vallen.

Inbrekers grijpen hun kans in bijgebouwen

Cijfers laten zien dat Nederlanders het afgelopen jaar steeds meer waarde hechten aan hun tuin. Zo meldt CBS dat aanzienlijk meer Nederlanders ervoor kiezen om buiten de Randstad te gaan wonen voor meer groen en buitenruimte. Tegelijkertijd blijkt uit cijfers van Consumentenonderzoek GFK dat vorig jaar zo'n 20 procent meer gespendeerd is aan de tuin, zoals bijvoorbeeld aan die dure barbecue waar al jaren voor gespaard werd of de luxe loungeset die door het gebrek aan een vakantie er nu wel vanaf kon. Dat alles maakt de tuin en bijgebouwen zoals schuren en garages ook steeds interessanter voor inbrekers.

Uit politiecijfers blijkt ook dat inbraken in bijgebouwen na jaren van daling het afgelopen jaar voor het eerst weer flink zijn gestegen. “Een schuur of garage wordt toch sneller vergeten met afsluiten of überhaupt beveiligen. Dit soort inbraken komen dan ook steeds vaker voor. Dieven hebben meer mogelijkheden voor het observeren van het bijgebouw en gaan zeer grondig te werk. Een ander nadeel is dat dit soort gebouwen vaker wat uit het zicht liggen, wat het voor inbrekers makkelijker maakt”, volgens Willem van Veghel, managing director WSM van Aon.

Inboedelverzekering niet standaard toereikend

Naast inbraak liggen er nog meer risico's op de loer in de steeds duurder wordende tuin. Denk bijvoorbeeld aan blikseminslag, stormschade, omgevallen bomen en brand. Zaken die niet altijd standaard onder de inboedelverzekering vallen. Van Veghel: “Zo is het bijvoorbeeld van belang of er sprake is van een bijgebouw aan huis of op een ander perceel, of het tuinhek wel goed op slot zat en of de brand door eigen toedoen is ontstaan”. Het is daarom verstandig om de inboedelverzekering nog eens goed te checken voordat consumenten hun nieuwe dure spullen in rook zien opgaan en voor ongewenste verrassingen komen te staan.

Aon is adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Wij helpen onze klanten om hun doelen makkelijker te bereiken. Dit doen we door ze verantwoord risico’s te laten nemen. Wij analyseren de risico’s, bieden daar onafhankelijke en duurzame (verzekerings)oplossingen voor aan en staan onze klant bij als een risico zich voordoet. Aon heeft in Nederland 14 locaties met 2.500 medewerkers en wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers in ruim 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl.