M&A-verzekeringen meer dan verdrievoudigd door complexe risico’s

- Transactiewaarde in vijf jaar meer dan 300% gestegen
- Aandacht verschuift van materiële naar immateriële activa
- Cyberrisico’s steeds vaker van doorslaggevend belang

Rotterdam, 27 juni 2019 - Risico’s bij fusies en overnames zijn de afgelopen jaren door digitalisering dusdanig toegenomen, dat M&A-verzekeringen steeds vaker worden ingezet. Het aantal via Aon verzekerde fusie- en overnametransacties in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) is sinds 2014 meer dan verdrievoudigd. Ook de transactiewaarde van deze deals steeg in die periode substantieel; met name door transacties bij private equity-bedrijven en corporates nam deze waarde met 300% toe. De gemiddelde transactiewaarde bedraagt 270 miljoen dollar. Dat blijkt uit het EMEA-rapport Leaving nothing on the table: Unlocking off-radar transaction value van risico- en verzekeringsadviseur Aon.

Disruptie leidt tot nieuwe operationele en strategische risico's

De toegenomen interesse voor fusie- en overnameverzekeringen heeft te maken met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en technologie. Dit leidt tot nieuwe operationele en strategische risico’s. Door digitale disruptie is de aandacht bij M&A-activiteiten de afgelopen jaren verschoven van materiële naar immateriële activa. Dat laatste heeft inmiddels de overhand. "Het besef groeit dat, ongeacht de sector, elke deal feitelijk een technologie-deal is. De snelheid waarmee technologische ontwikkelingen zich voordoen, is zeer van invloed. Dit zie je vooral bij cyber due dilligence en bij intellectuele eigendommen", zegt Henk Bijl, managing director M&A and Transaction Solutions bij Aon.

Cyberrisico’s en intellectuele eigendommen steeds belangrijker

Bij veel fusie- en overnametrajecten zijn cyberrisico’s inmiddels een belangrijk onderwerp van gesprek. De beheersing van deze risico’s heeft baat bij een integrale aanpak en heeft een doorslaggevende rol in zowel de waarde als de uiteindelijke doorgang van de transactie. "Cyber vormt nog steeds een groot risico. Nederland stond in 2018 zelfs op de tweede plek in het lijstje van het Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging als het gaat om dreigingen van cyberaanvallen. Het gaat daarnaast niet alleen om digitale veiligheid, maar ook om compliance van digitale systemen in het kader van de AVG", aldus Maarten van Wieren, managing director Cyber Solutions Group bij Aon.

Naarmate de waarde van intellectueel eigendom binnen een transactie toeneemt, komen daar evenredig meer en grotere risico’s bij kijken. “Wanneer intellectuele eigendommen niet goed beschermd zijn of er sprake is van inbreuk van derden, dan leidt dit al snel tot financiële verliezen, bijvoorbeeld door gerechtelijke schadevergoedingen, juridische kosten of indirecte verliezen zoals koersdalingen”, legt Bijl uit.

Bijl: "We zien dat fusie- en overnameverzekeringen steeds vaker als standaardoplossing worden ingezet om deze nieuwe en meer complexe risico’s af te dekken. We verwachten dat het animo voor dit soort verzekeringen de komende jaren alleen maar verder zal toenemen."

Aon plc (NYSE:AON) is een toonaangevend wereldwijde dienstverlener op het gebied van risk, retirement en health. Aon analyseert de personele risico’s en bedrijfsrisico’s, geeft passend risicoadvies, zorgt voor de (financiële) oplossing en staat klanten bij als een incident de bedrijfscontinuïteit bedreigt. Zo helpen wij klanten succesvol te ondernemen. Aon heeft in Nederland 15 locaties met 2.600 medewerkers en wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers in ruim 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl