Focus op schadebehandeling in verzekeraarshuizen opnieuw licht toegenomen

Hienfeld winnaar ‘Aon Claims Award 2014’

Rotterdam, 19 mei 2015 – Hienfeld is de winnaar van de ‘Aon Claims Award 2014’. De schadebehandeling van dit Amsterdamse assuradeurenbedrijf werd door de ca. 100 schadebehandelaars van Aon als beste beoordeeld op de onderdelen professionaliteit/algemene kennis, snelheid van communiceren en betalen en klantgerichtheid. Daarbij bleef Hienfeld, dat in 2013 nog de aanmoedigingsprijs won, de winnaar van vorig jaar en van 2011, Zurich, een fractie voor. De ‘Aanmoedigingsprijs’ werd dit jaar gewonnen door RSA, dat niet in voldoende branches actief is om voor de ‘Aon Claims Award’ in aanmerking te komen maar op hun specifieke werkgebied wel de afgelopen jaren de maximale score heeft behaald. Tijdens een speciale bijeenkomst met schadeprofessionals van betrokken verzekeraars, die op dinsdag 19 mei plaatsvond op het kantoor van Aon in Rotterdam, reikte Rob de Bruin, Managing Director Claims bij Aon Risk Solutions, de oorkondes behorende bij de ‘Aon Claims Award 2014’ uit aan beide prijswinnaars.

Van alle 25 in het onderzoek betrokken verzekeraars werd de schadeafwikkeling van Hienfeld dit keer overall als beste beoordeeld, waarbij onder meer klantgerichtheid en snelheid als voornaamste pluspunten werden genoemd. In 2011 en 2013 kwam Zurich als beste uit de bus en in 2010 won Chartis (nu AIG) de eerste editie van Aon Claims Award. In 2012 werd geen Award uitgereikt, omdat volgens Aon geen enkele verzekeraar aan alle criteria voldeed en op alle onderdelen minimaal een voldoende scoorde.

Afbeeldingen

Bovenstaande afbeeldingen zijn in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Lichte verbetering
Uit de inventarisatie onder Aon’s schadebehandelaars kan volgens De Bruin onder meer de conclusie worden getrokken dat de aandacht in verzekeraarshuizen overall is toegenomen. “De totaalscore is verbeterd, zij het niet spectaculair. Dat neemt niet weg dat er nog steeds verzekeraars zijn bij wie de schadebehandeling in onze optiek nog wat onderbelicht is en/of bij wie de bezetting van de schadeafdeling aan de (te) krappe kant is, al neemt dat aantal gelukkig wel af. De meeste schades worden goed afgehandeld. Verbeteringen zijn vooral te halen uit de behandeling van de meer lastige dossiers, waarbij in onze ogen schadebehandelaars bij makelaars en verzekeraars soms de neiging hebben zich met hun standpunten in te graven. Het is wenselijk dat zij bij dergelijke schades eerder contact met elkaar opnemen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.”

Aon beoogt met de jaarlijkse uitreiking van de ‘Claims Award’ en het daaraan voorafgaande performance-onderzoek bij verzekeraars primair om de klanttevredenheid te verhogen en de kwaliteit van de schadeafwikkeling verder te verbeteren. “Dat doen we door middel van een periodieke monitoring van de schadeafwikkeling in verzekeraarshuizen, een jaarlijkse terugkoppeling van de uitkomsten aan de betrokken verzekeraars en door de resultaten van onze permanente inventarisaties mee te nemen in de advisering aan de klant”, aldus De Bruin, volgens wie Aon ook de eigen dienstverlening aan de klant bij schade verder wil optimaliseren. “We hebben eerst de nadruk gelegd op verbetering van de schadeprocessen en de doorlooptijden. Nu we hierbij onze doelstellingen hebben gerealiseerd, verleggen we onze ambitie naar een betere perceptie van de klant bij onze schadeafwikkeling. Zo leggen we in de training en motivatie van onze schadebehandelaars de nadruk op hun werk met nog meer passie en beleving uit te voeren.”

Aon Nederland is toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en (her)verzekeringen. Wij zetten ons in om onze klanten de best mogelijke oplossingen te bieden. Aon heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. Dit doet Aon door zijn kennis en data te delen, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen. Aon noemt dit Empower Results. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 69.000 medewerkers in ruim 120 landen met circa 500 kantoren.

In Nederland heeft Aon 9 vestigingen met 1.750 medewerkers en maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON).

Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar http://www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.