Gemiddelde dekkingsgraad pensioenfondsen verder gedaald

Verlies op aandelen vergroot kans op langdurig uitblijven van indexatie

Rotterdam, 1 september 2015 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand augustus met 2 procentpunt gedaald van 104% naar 102%. Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door forse verliezen op de wereldwijde aandelenmarkten.

De beleidsdekkingsgraad - gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden en leidend voor kortingen of indexatie - is in de maand augustus gedaald tot 106%. Hiermee is nog net geen sprake van een dekkingstekort en is er ook nog geen direct gevaar op pensioenkortingen. Het is echter wel vier procentpunt onder de grens om te kunnen indexeren.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Beeldmateriaal
Onderstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Aandelenverliezen raken pensioenfondsen hard
De voornaamste reden voor de daling van de gemiddelde dekkingsgraad is een wereldwijde daling van de aandelen. “Met name vorige week was de paniek groot, onder aanvoering van de dalende Chinese beurs,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. De grootste verliezen werden geleden in de portefeuille met aandelen in opkomende landen (-11%). Ook op de ontwikkelde markten waren de verliezen echter aanzienlijk. Zo daalden Europese aandelen met 8%, Noord-Amerikaanse aandelen met 7% en Aziatische aandelen met 10%. Per saldo verloor het gemiddelde pensioenfonds in augustus 8% op de aandelenportefeuille.

De totale beleggingsportefeuille nam in augustus met 3,7% af.

Kleine rentestijging compenseert aandelenverliezen niet
Tegenover de daling van de aandelenkoersen stond een lichte rentestijging. Dat leidde tot een afname van de waarde van de verplichtingen met 2,1%. De vastrentende waardenportefeuille nam door de rentestijging met gemiddeld 1% af. De rentestijging was echter onvoldoende om de verliezen op de beleggingsportefeuille te compenseren.

Over Aon Hewitt
Aon Hewitt is wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. Het bedrijf adviseert organisaties bij het oplossen van complexe vraagstukken op het gebied van arbeidsvoorwaarden, talent management en daarmee samenhangende financiële uitdagingen. Aon Hewitt ontwerpt, implementeert, communiceert en beheert een breed scala aan oplossingen op het gebied van menselijk kapitaal, pensioenen, beleggingsbeheer, zorg, beloningen, verzekeringen en talentmanagement. Hiermee verhoogt Aon Hewitt het rendement op het belangrijkste kapitaal van organisaties: hun medewerkers. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 29.000 professionals in 90 landen.

Aon Hewitt is onderdeel van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon plc in Londen. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en heeft ruim 69.000 medewerkers. Meer informatie: www.aonhewitt.com.