Dekkingsgraad pensioenfondsen gestegen, maar nog steeds te laag

Rotterdam, 1 november 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in oktober van 97% naar 99%. De beleidsdekkingsgraad, die leidend is voor kortingen of indexatie, bleef gelijk op 98%.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Rentes gestegen, vermogen gedaald
De rente steeg in oktober gemiddeld zo’n 20 basispunten. De waarde van de verplichtingen daalde daardoor met 4%. Door de stijging van de rente daalde de obligatieportefeuille 5% in waarde. Het was relatief rustig op de meeste aandelenmarkten. Per saldo daalde het vermogen van pensioenfondsen in oktober met ruim 2%.

AOW-leeftijd en pensioenrichtleeftijd verhoogd
Als reactie op de gestegen levensverwachting maakte staatssecretaris Klijnsma gisteren bekend dat de AOW-leeftijd in 2022 wordt verhoogd naar 67 jaar en 3 maanden. De pensioenrichtleeftijd wordt in 2018 verhoogd naar 68 jaar.

De hogere pensioenrichtleeftijd heeft geen directe invloed op de dekkingsgraad van pensioenfondsen. Wel zullen werknemers vanaf 2018 jaarlijks minder pensioen fiscaal vriendelijk kunnen opbouwen. De verwachting is daarom dat veel pensioenfondsen dan hun premie kunnen verlagen.

Het ministerie van Financiën lanceerde vandaag de Pensioen3daagse, bedoeld om Nederlanders meer informatie te bieden over hun pensioen. Een goed initiatief, want ook Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt, ziet dat er nogal altijd veel onduidelijk is over pensioen. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat hun AOW en pensioen niet op dezelfde datum ingaan. Om dat alsnog te regelen, moeten zij zelf actie ondernemen richting hun pensioenuitvoerder – vaak al een half jaar voor de gewenste pensioendatum.”

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.650 medewerkers. Aon maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.