Daling dekkingsgraad pensioenfondsen zet door

Toekomstige pensioenkortingen steeds reëler scenario

Rotterdam, 1 maart 2016 - De gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in de maand februari met drie procentpunt gedaald, van 97% naar 94%. Aanhoudende verliezen op aandelen, onroerend goed en de verder dalende rente zetten de financiële positie van pensioenfondsen extra onder druk. De beleidsdekkingsgraad, die gebaseerd is op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden en die leidend is voor kortingen of indexatie, daalde in februari naar 102%.

Door de verdere daling van de beleidsdekkingsgraad, is er sprake van een dekkingstekort. Daarmee worden pensioenkortingen in de toekomst een steeds reëler scenario.

Dit blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing, die dagelijks de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad bijhoudt.

Toekomstige pensioenkortingen reëel
Van een dekkingstekort is sprake bij een beleidsdekkingsgraad lager dan circa 104,3%. Die beleidsdekkingsgraad wordt berekend als een voortschrijdend gemiddelde van de actuele dekkingsgraden over twaalf maanden. Door de gedaalde actuele dekkingsgraad zal de beleidsdekkingsgraad op termijn dus waarschijnlijk verder dalen.

Een dekkingstekort heeft mogelijke pensioenkortingen tot gevolg. De eerste fondsen hebben nu al aangekondigd dat kortingen in 2017 niet uitgesloten zijn. Omdat de positie aan het eind van het jaar bepalend is, heeft deze verslechtering voor de meeste fondsen pas in 2017 effect. Impact op de pensioenuitkeringen is er op dit moment nog nauwelijks.

“Als de omstandigheden ongewijzigd blijven en de dekkingsgraad eind 2016 op het huidige niveau staat, dan is het onvermijdelijk dat een aantal fondsen moet korten,” zegt Frank Driessen, Chief Commercial Officer bij de afdeling Retirement & Financial Management van Aon Hewitt. “Wij verwachten dat fondsen zich de komende periode zullen uitspreken over mogelijke kortingen vanaf 2017.”

Verplichtingen gestegen
De rente daalde verder in februari. Oorzaken zijn een daling van de verwachte inflatie, die weer wordt veroorzaakt door dalende olieprijzen en angst voor achterblijvende groei in China. De rente op de lange termijn daalde in februari met ongeveer 27 basispunten, waardoor de verplichtingen per saldo met 4,5% stegen.

Vermogen ongeveer gelijk
Als gevolg van de gedaalde rente voor de langere looptijden, stegen de (langlopende) vastrentende waarden. De obligatieportefeuille steeg met 5,4%. Op de wereldwijde aandelenmarkten trad in februari een verlies op van ruim 1%. Ook vastgoed deed het in februari niet goed; de vastgoedportefeuille daalde met ongeveer 6%. De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg in februari met ongeveer 1,9%.

Over Aon Hewitt
Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen. In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers en maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.