Onderzoek: helft ondernemers vermoedt verzuimfraude bij medewerkers

Rotterdam, 22 april 2016 - De kennis van Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB over de regels voor langdurig verzuim schiet danig tekort. Slechts de helft (51%) weet precies welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker (langdurig) ziek is. Ook weten veel ondernemers niet wat ze wel en niet mogen vragen als een medewerker zich ziekmeldt. Door dat gebrek aan kennis lopen MKB’ers onnodige financiële risico’s: de kosten van een langdurig zieke medewerker kunnen over een tijdsbestek van twaalf jaar oplopen tot 200.000 euro. Met de juiste maatregelen zijn fraude en onnodige kosten echter goed te voorkomen.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon Nederland onder ruim 150 ondernemers en HR-professionals die binnen hun MKB-organisatie (10 - 250 medewerkers) voor het verzuimbeleid verantwoordelijk zijn.

Bijna de helft (45%) van de respondenten zegt geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien (38%) geeft aan te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Ook opvallend is dat de helft (47%) van de Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB gevallen kent waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

Misvatting
“Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziekmeldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland. Dat is een misvatting: een werkgever mag alles vragen. De medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht. Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Maar liefst 61% van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen,” aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Als voorbeeld noemt Rijnbeek iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van zijn levensonderhoud fors ziet stijgen. “Een werkgever die dan een goedkopere leaseauto beschikbaar stelt, geeft zo’n medewerker een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Dat voorkomt niet alleen langdurig verzuim, maar het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever.”

Drie tips om langdurig verzuim te voorkomen
Bij het voorkomen van ziekteverzuim leggen werkgevers nog vaak de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon. Zulke maatregelen zijn een prima wapen tegen chronische welvaartsziekten, maar bieden geen oplossing voor verzuim dat privéproblemen als achterliggende oorzaak heeft. Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips:

1. Toon oprechte interesse
Vraag niet alleen maar vluchtig naar iemands algehele functioneren, maar toon oprechte interesse in de medewerker als mens. Serieuze aandacht kan veel verzuim voorkomen.

2. Blijf in gesprek
Een serieus gesprek één keer per jaar is niet genoeg om het welzijn en functioneren van medewerkers goed te volgen. Vraag ook tussentijds regelmatig naar hun persoonlijke situatie op het werk én daarbuiten. Zo weet u wat uw medewerkers bezighoudt, ook als iemand langer uitvalt.

3. Bespreek met een zieke medewerker wat hij of zij nog wél kan
Werkgevers en werknemers hebben bij een verzuimmelding vaak vooral oog voor wat niet meer kan. Het is veel beter om te bespreken wat nog wel kan. Iemand met een gebroken voet hoeft niet per se thuis te zitten totdat hij uit het gips is. Hij kan met een collega meerijden of vanuit huis werken. Wees creatief, dat is ook in het belang van medewerkers zelf.

Beeldmateriaal

Onderschrift: Om MKB’ers op de risico’s van langdurig verzuim te wijzen, voerde Aon eerder deze maand een stunt uit met een ziekenhuisbed dat aan directieauto gekoppeld was. Een video van deze stunt is beschikbaar door op bovenstaande afbeelding te klikken.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Aon Nederland. In de periode tussen 16 en 22 maart vulden ruim 150 HR-professionals een online vragenlijst in. De respondenten waren werkzaam binnen het MKB (10 – 250 medewerkers) en (mede)verantwoordelijk voor werknemersregelingen binnen hun organisatie. Meer informatie is te vinden op www.12jaarvast.nl.

Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen. In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers en maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.