Pensioenuitkering beschikbare premieregeling in vierde kwartaal 2015

Rotterdam, 26 april 2016 - De pensioenuitkering van de gemiddelde beschikbare premieregeling is in het vierde kwartaal van 2015 met 2 procent gestegen. De stijging was zelfs 5 procent voor een 55 jarige, voor een 25 jarige ging de verwachte uitkering juist 2 procent omlaag. Een 40-jarige werknemer met een modaal inkomen kan 818 euro per maand aan pensioen tegemoet zien.

Dat blijkt uit de Pensioenvergelijker van Aon Hewitt, wereldwijd marktleider in human-resourcemanagement, consultancy en outsourcing. De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie van beschikbare premieregelingen peilt.

Beeldmateriaal
Onderstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden door erop te klikken.

Infographic: Pensioenvergelijker Q4 2015

Marktrente en beurzen
De index staat per eind december 2015 op 90 procentpunt. De stijging van 2 punten ten opzichte van eind september wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging van de lange rente over het vierde kwartaal. De stijging van de lange rente leidt tot een gunstiger aankooptarief van pensioen op de pensioendatum. Daarnaast zorgde de daling van de korte rente voor positieve rendementen op kortlopende staatsobligaties. De economische vooruitzichten zijn volgens de AonHewitt Capital Market Assumptions nauwelijks gewijzigd, waardoor ook de verwachte uitkering van de Pensioenvergelijker nagenoeg onveranderd is.

Overgang naar 3%-staffel
De Belastingdienst publiceert diverse tabellen met de maximale premie voor een beschikbare premieregeling. Een belangrijk beginsel voor die tabellen is de rekenrente. Vanwege de vereiste fiscale toetsing werden tabellen met een rekenrente van 3% tot 2015 in de praktijk nauwelijks gebruikt. Met ingang van 1 januari 2015 is die toetsing vereenvoudigd en kan bij een rekenrente van 3% voor een hogere pensioenuitkering meer premie worden ingelegd. Beide aspecten hebben geleid tot een veel groter gebruik van de 3%-staffel, die daardoor momenteel het meest gangbaar is.

Over de Pensioenvergelijker
De Pensioenvergelijker is een index waarmee Aon Hewitt ieder kwartaal de potentie peilt van beschikbare premieregelingen, ook wel DC-regelingen genoemd. Dat zijn pensioenregelingen waarbij de toekomstige uitkering niet vaststaat, maar meebeweegt met de beleggingsrendementen. De index geeft aan hoe het te bereiken pensioen van een 40-jarige zich ontwikkelt onder invloed van onder andere wet- en regelgeving, beurskoersen, inflatie en marktrente. Aon berekent dit op basis van meer dan 1.000 scenario’s. De exacte hoogte van deze pensioenuitkeringen is onzeker. Bij een zuivere beschikbare premieregeling zijn de meeste risico’s voor rekening van de werknemer. De daadwerkelijke pensioenuitkering kan hoger of lager zijn.

Over Aon Hewitt
Aon plc, genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON), is een toonaangevende wereldwijde adviseur op het gebied van risicomanagement, makelaar van (her)verzekeringen en biedt HR-oplossingen en outsourcing services. Onze organisatie heeft wereldwijd meer dan 72.000 medewerkers in ruim 120 landen en heeft maar een doel: het innovatief ondersteunen van klanten op het gebied van risico’s en mensen. We empower results: wij delen onze kennis en data, zodat klanten zich kunnen blijven bezighouden met succesvol ondernemen.

In Nederland heeft Aon negen vestigingen met 1.660 medewerkers en maakt deel uit van Aon plc in Londen, Verenigd Koninkrijk. Ga naar www.aon.nl voor meer informatie over Aon en naar www.aon.com/manchesterunited om meer te lezen over het wereldwijde partnership met Manchester United.