Retailer, laat hackers uw werk niet verpesten

Niet alleen voor (online) retailers wordt december weer een razend drukke maand. Azend op een lucratieve hack draaien ook cybercriminelen overuren. De schade kan enorm zijn. Hoe voorkomt u als retailer dat hackers uw werk alsnog verpesten?

Dat retailers juist deze maand een gewild doelwit zijn voor hackers, komt door het enorme aantal verkopen voor de feestdagen. Bij al die transacties – zowel online als in fysieke winkels – worden bergen waardevolle data verzameld. Daarbij gaat het vooral om persoonlijke informatie van klanten die bij online betalingen met een pinpas of creditcard ‘vrijkomt’. Winkeliers slaan zulke data vaak voor lange tijd op – al dan niet bewust. Daardoor zijn zowel verkoper als klant niet alleen op het moment van een transactie kwetsbaar, maar zijn webshops voor hackers continu een prooi.

Website ‘op slot’
Een hack kan uw bedrijf op meerder manieren tot raken. De meest directe schade komt van een hack waarbij uw webwinkel ‘op slot’ gaat voor bezoekers. Zo’n bedrijfsonderbreking is uiteraard funest voor uw verkoopcijfers: online shoppers winkelen juist nu on demand en doen hun aankoop in zo’n geval dus zonder pardon bij uw concurrent.

Ook indirect en op langere termijn kan een hack tot omzetverlies leiden. De GDPR, die op 28 mei 2018 ingaat, schrijft bij een datalek boetes voor die kunnen oplopen tot maar liefst 4% van uw jaaromzet. Dan zijn er nog kosten voor de inzet van juridische hulp. En vergeet uw reputatieschade niet. Uit een recente studie van PKMG blijkt dat een derde van de consumenten nog maanden retailers mijdt die slachtoffer zijn geweest van een hack.

Maatregelen
Hoewel 100% bescherming tegen cyberaanvallen natuurlijk een illusie is, kunt u als retailer wel degelijk maatregelen voorstellen om uw onderneming minder kwetsbaar te maken. Denk aan:

• het opstellen van een responsplan en procedures voor in geval van een hack;
  • het testen van deze plannen;
  • het informeren van alle medewerkers over verdachte signalen – van afdelingen zoals IT, finance en HR tot aan winkelpersoneel.

Aon kan helpen
De beste bescherming begint met een gedegen inventarisatie van uw kwetsbaarheden en de oplossingen die daarbij passen. Aon kan u daarbij helpen. Bent u benieuwd hoe? Ik vertel het u graag.

Volg Aon