• Herstelbudget helpt ondernemers bij inkomensverlies na een ongeval of medische ingreep
  • Financiële overbrugging naar aov blijft voor veel ondernemers noodzakelijk

Rotterdam, 15 februari 2021 - Een ruime meerderheid van de (zelfstandige) ondernemers in Nederland is zakelijk gezien niet verzekerd voor ziekte, ongevallen en arbeidsongeschiktheid. Daarbovenop komt de coronacrisis, waardoor veel ondernemers en zzp’ers noodgedwongen interen op hun buffers en daardoor onvoldoende financiële middelen achter de hand hebben. Ook als er wel sprake is van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) blijft overbrugging in veel gevallen nog steeds noodzakelijk wanneer ondernemers geconfronteerd worden met een ongeval, ziekte en/of medische ingreep. Aon biedt als eerste in Nederland een oplossing zonder toelatingseisen die ondernemers helpt bij inkomensverlies met het Herstelbudget binnen twee weken.

Herstelbudget als overbrugging naar arbeidsongeschiktheidsverzekering

Een voorbeeld: een verwarmingsmonteur die als zelfstandige werkt, gaat door zijn rug en moet geopereerd worden aan een hernia. Als er nu al sprake is van een aov, is dat meestal met een wachttijd. Ook vanaf 2024, wanneer er een verplichte aov komt voor zzp’ers, kunnen zelfstandige ondernemers kiezen voor een eigen risicoperiode van zes maanden, één of twee jaar. Ondertussen moeten de woonlasten de komen maanden wel gewoon betaald worden. “Uit ons onderzoek blijkt dat met name startende ondernemers met fysiek zware beroepen, die korter dan vijf jaar aan de slag zijn, een grotere kans hebben om hiermee in de problemen te komen. Vaak komen zij uit een situatie in loondienst en zijn zij gewend dat de werkgever hierin voorziet. Daarnaast hebben beginnende ondernemers vaak nog wat minder vlees op de botten waardoor een ongeval of ziekte hen ineens duur kan komen te staan”, zegt Robert Spaan, managing director business development bij Aon. “Maar deze oplossing is zeker niet alleen voor ondernemers, ook particulieren kunnen gebruikmaken van het Herstelbudget. Met de extra financiële ruimte kan iemand bijvoorbeeld besluiten dat een vakantie met het gezin de beste manier is om te herstellen na een medische ingreep.”

Vrij besteedbare eenmalige uitkering zonder medische check vooraf

Het Herstelbudget van Aon gaat in tegenstelling tot een arbeidsongeschiktheidsverzekering uit van hele lage premies en zonder medische keuring vooraf. Vanaf vijf euro per maand kunnen ondernemers en particulieren aanspraak maken op het Herstelbudget met de keuze voor alleen ongevallen of ongevallen én ziekte waarvoor een medische ingreep nodig is. Afhankelijk van het soort ongeval of ziekte wordt binnen veertien dagen eenmalig een vrij besteedbaar bedrag uitgekeerd. Het bedrag loopt uiteen van 500 euro bij een kleine medische ingreep tot 20.000 euro bij bijvoorbeeld een amputatie van een ledemaat.

Partners zijn positief over laagdrempelige oplossing voor de korte termijn

Sociale partners zijn vorig jaar bezig geweest met het inkomensverlies op de langere termijn, met als resultaat het akkoord over de verplichte aov voor zzp’ers vanaf 2024. In het verlengde daarvan zijn veel organisaties dan ook positief over een laagdrempelige oplossing voor (zelfstandige) ondernemers op de korte termijn. Partijen als Tellow, Inkoopgilde en Stiba hebben zich als partner verbonden aan het Herstelbudget van Aon. Ook Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) sluit zich hierbij aan: “Het is voor veel zelfstandigen een geruststellend idee dat zij inkomensverlies vanwege ziekte of een operatie op de korte termijn zelf kunnen opvangen. Daarnaast is het Herstel Budget van Aon een duidelijke en overzichtelijke oplossing. Je ziet direct wat je kunt verwachten voor een relatief lage premie en dat is wat zelfstandigen prettig vinden", volgens Margreet Drijvers, directeur PZO.

Aon is adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Wij helpen onze klanten om hun doelen makkelijker te bereiken. Dit doen we door ze verantwoord risico’s te laten nemen. Wij analyseren de risico’s, bieden daar onafhankelijke en duurzame (verzekerings)oplossingen voor aan en staan onze klant bij als een risico zich voordoet. Dit doen wij in Nederland met 2.600 collega’s in samenwerking met 50.000 collega’s in meer dan 120 landen. Ga voor meer informatie naar www.aon.nl