Aon Scholarship: een beurs die past bij onze eigen doelstellingen

Met onze propositie International Students Insurance is IPM (International People Mobility) van Aon marktleider op het gebied van verzekeringen voor internationale studenten die in Nederland komen studeren. Om onze toewijding aan deze markt te tonen, heeft IPM in samenwerking met Nuffic de Aon Scholarship ontwikkeld, waarvan de eerste beurzen recentelijk uitgereikt zijn. We vragen Arti Pancham en Frank Antonisse over het hoe en waarom van dit beurzenprogramma.

Wat is het doel van deze scholarship?

“De Aon Scholarship is bedoeld voor talentvolle- en gemotiveerde studenten”, vertelt Arti. “We willen vooral dat deze financiële ondersteuning aansluit op onze eigen MVO-doelstellingen. ‘Gelijkheid’ is bijvoorbeeld een van de pijlers en met dit beurzenprogramma helpen we studenten die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.”

Hoe ziet de scholarship eruit?

Frank: “Ieder jaar geven we zes beurzen van zesduizend euro aan EU-studenten die in Nederland komen studeren. We zijn daarvoor een partnership aangegaan met Nuffic, een onafhankelijke partij die voor ons de uitrol van het programma verzorgt. Zij hebben de expertise in huis om alles goed te regelen. De Aon Scholarship bestaat uit zes beurzen die we verdelen over drie thema’s:

• Twee beurzen zijn bedoeld voor studenten die zich richten op een onderwerp dat past bij onze bedrijfsdoelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan riskmanagement, welzijn, employability, duurzame inzetbaarheid of the war on talent.
  • Nog eens twee beurzen loven we uit aan studenten die zich bezighouden met een van onze MVO-doelstellingen; klimaat, gelijkheid en welzijn.
  • De laatste twee beurzen zijn bedoeld voor studenten die vanwege hun persoonlijke situatie wel wat extra ondersteuning kunnen gebruiken”.

Hoe maken studenten kans op deze beurs?

“De Aon Scholarship is niet een beurs waar iedereen zich voor kan inschrijven”, vertelt Frank verder. “Elk jaar nomineren wij een aantal onderwijsinstellingen die klant zijn bij Aon voor het beurzenprogramma van dat betreffende jaar. Deze onderwijsinstellingen stellen dan zelf een ‘short-list’ op met mogelijk geschikte kandidaten. Nuffic bepaald dan op grond van objectieve criteria welke student(en) het best passen bij het profiel van onze scholarship. Door deze opzet kunnen wij ieder jaar een aantal van onze klanten met een beurs waarderen.”

Is er ook een uitreiking gekoppeld aan de scholarship?

Arti: “Jazeker, we organiseren ieder jaar een officiële uitreiking” We hebben gemerkt dat de studenten erg blij zijn met de beurzen. Een van de winnaars van vorig jaar is Beatrice.” (zie kader).

Hoe ziet de toekomst eruit?

“We hebben de Aon Scholarship ontwikkeld om voor langere tijd studenten te blijven helpen” legt Arti uit. “Daar hebben we ons aan gecommitteerd. De voorbereidingen voor het komende academisch jaar zijn dus al weer volop bezig. We hebben zes onderwijsinstellingen geselecteerd die een beurs onder hun studenten mogen verdelen. Dus binnenkort gaat er weer een nieuwe uitreiking plaatsvinden waarop we weer zes studenten blij mogen maken. Een mooi initiatief van Aon, dat ons bovendien mooie publiciteit binnen de doelgroep oplevert.”

Beatrice Mercuri – Winnaar Aon Scholarship

Ik kom oorspronkelijk uit Rome en ben vier jaar geleden Commerciële Economie gaan studeren aan de Hanze Universiteit in Groningen. Ik heb voor Nederland gekozen omdat er een echte internationale studiecultuur heerst en je hier goed in het Engels studies kunt volgen. Het is mijn droom om zelf een eigen marketingbedrijf op te richten, en – mede dankzij de Aon Scholarship – is dat nu gelukt!

Twee baantjes en afstuderen in coronatijd
Ik ben op mijn zeventiende uit huis gegaan en in mijn tweede jaar was ik financieel onafhankelijk van mijn familie. Maar tijdens de pandemie werd het zwaarder. Ik was verhuisd naar Rotterdam, maar het leven is hier duurder dan in Groningen. Dus toen heb ik twee baantjes genomen, terwijl ik tegelijkertijd mijn eindscriptie aan het afronden was. Door corona werd het lastiger om werk te krijgen en om mijn droom waar te maken om een eigen bedrijf te starten.

Scholarship helpt droom waar te maken
Toen kreeg ik een e-mail van Hanze, waarin er werd gewezen op de Aon Scholarship. Met hulp van mijn docenten heb ik een motivatiebrief geschreven en een presentatie gemaakt waarin ik vertelde over mijn droom om een marketingbureau op te richten. Ik was heel blij te horen dat ik gewonnen had! Met de financiële donatie heb ik het grootste deel van mijn kosten kunnen betalen om mijn eigen bedrijf te starten, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van mijn eigen merk, het openen van een bankrekening en al het papierwerk dat erbij komt kijken. En nu is mijn eigen marketingbureau een feit. Het heet Youth Concept en ik wil me specifiek gaan richten op jongeren.

Oprechte interesse vanuit Aon
Ik vond het mooi te zien dat Aon behalve de financiële donatie ook echt interesse in mij toonde. Het is natuurlijk een groot bedrijf, dus ik vond het leuk dat de collega’s naar de universiteit toekwamen voor de prijsuitreiking en allerlei hulp aanboden, zoals een stageplek. Op dit moment focus ik me op het afronden van mijn eindscriptie. Als alles goed gaat, wil ik me daarna volledig storten op mijn eigen bedrijf. Ik heb er heel veel zin in!

Beatrice Mercuri