Ruimte voor jong talent

Ervaren medewerkers zijn van grote waarde voor een organisatie. Zeker als je dienstverlening en je processen complex zijn, zoals binnen Aon. Maar te veel focus op alleen die ervaring, is minder verstandig. Annemarie Lemmens – van Lent, manager van de afdeling Third Party bij Aon Claims, legt uit waarom: “Allereerst vind ik dat je als afdeling en organisatie ook een afspiegeling moet zijn van de maatschappij, die we als Aon bedienen. Jong, oud, man, vrouw, verschillende achtergronden; om goed aan te sluiten bij onze samenleving, is iedereen nodig én waardevol. Zo kunnen we het beste van onszelf inzetten voor onze klanten”.

Ervaring delen
De gemiddelde leeftijd van de medewerkers bij Aon is relatief hoog. Annemarie merkt dat de oudere collega’s dat ook zien. “Ze willen dat er voldoende opvolging is, als zij straks met pensioen gaan. Zij vinden het belangrijk om hun ervaring over te dragen en ervoor te zorgen dat er continuïteit is op hun werkgebied”. En dus is zij voor haar team bewust op zoek gegaan naar Young Professionals, om het team te verjongen en te versterken. “Je ziet dat de ervaren collega’s die nieuwe, jongere collega’s met open armen ontvangen. Ze vinden het leuk om hun kennis over te dragen en een jongere generatie de kneepjes van het vak te leren. Tegelijkertijd geeft de frisse blik van die nieuwe collega’s hen ook nieuwe inzichten”.

Young Professionals intern opleiden
Annemarie heeft in het afgelopen jaar zes Young Professionals aangenomen in haar team. “Binnen Claims hebben we ervoor gekozen om ook starters op de arbeidsmarkt aan te nemen, die we zelf verder opleiden. Het werk bestaat uit pittige juridische materie en je moet tegelijk ook verzekeringsopleidingen (WFT) volgen. Door als schadebehandelaar te gaan werken, bouw je verdere praktijkervaring op. Starters doen dat relatief makkelijk, zij zitten nog in het stramien van leren. En voor henzelf biedt zo’n opleidingstraject natuurlijk ook kansen. Bij hoeveel bedrijven krijg je de mogelijkheid om zoveel kennis en ervaring op te bouwen in een relatief korte tijd?”.

Ruimte voor (persoonlijke) ontwikkeling
Dimitri Kraak, zelf sinds oktober 2020 als Young Professional aan het werk bij Aon als intern accountmanager SME, is het daar helemaal mee eens: “Ik ben zelf bij Aon komen werken als vervolgstap in mijn carrière. Hiervoor heb ik onder andere een paar jaar bij een bank gewerkt. Ik merk dat het in mijn functie handig is dat ik al wat ervaring in de financiële dienstverlening heb opgedaan en de meeste WFT-opleidingen al heb afgerond. Daardoor kan ik me nu focussen op mijn verdere ontwikkeling. Ik doe ervaring op in de praktijk en krijg de kans om nieuwe opleidingen te volgen, die me verder brengen in mijn vakgebied. Aon betaalt die meestal ook nog. Daarnaast krijgen we ieder jaar een persoonlijk budget voor duurzame inzetbaarheid. Daarvan kun je ook opleidingen volgen die niet eens direct met je vak te maken hebben, maar die je graag wilt volgen voor je eigen ontwikkeling.”

Netwerk opbouwen
Naast de ervaring en kennis die je als Young Professional opdoet, ziet Dimitri nog een voordeel: “Je bouwt bij Aon een groot netwerk op. Allereerst binnen het bedrijf: in mijn eigen team en kantoor, maar ook met collega’s die op andere plekken werken. Voor Young Professionals wordt er bijvoorbeeld van alles georganiseerd via Ayoung. Ook buiten Aon bouw je je netwerk uit. Ik heb zelf met veel verschillende klanten te maken. Doordat ik met die bedrijven samenwerk, leer ik ze (nog) beter kennen”.